Pétur Sakarin konserttia varten vuokrattiin urut urkutaiteilija Kalevi Kiviniemeltä. Pétur totesi harjoitellessaan, että kirkon urut eivät käy konsertin esittämiseen.

 

Oulaisten kirkkoon vuokrattiin urut Keuruulta, jotta nuori, vain 25-vuotias urkutaiteilija ja musiikkipedagogi Pétur Sakari pystyi esittämään sunnuntaisen konserttinsa. Sähköurut olivat kuuluisan urkutaiteilijan, Kalevi Kiviniemen vuokraurut. ”Olen soittanut niillä kerran aiemmin”, Sakari sanoo. Hän kertoo huomanneensa Oulaisten kirkon urkujen viat harjoitellessaan samalla viikolla konserttia varten. Konserttikäyttöön urut eivät sopineet, mutta kirkollisia toimituksia niillä voidaan yhä soittaa.


Sakari kertoo nauttivansa suurten teosten esittämisestä ja valinneensa juuri siksi ohjelmistoon Bachin suurimman preludin ja fugan. Toinen syy olivat teoksen ranskalaisvaikutteet. ”Teoksessa on kolmoisfuuga, eli kolme teemaa soi päällekkäin matemaattisen tarkasti”, Sakari kertoo. Tämä vaatii valtavasti soittajalta.


Bachin koraalit Sakari valitsi ohjelmistoon, koska haluaa niille lisää arvostusta. ”Niitä ei kuule usein ammattilaisten esittäminä, koska niitä pidetään toissijaisina ja alkuvaiheessa olevien harjoittelijoiden teoksina.”


Uskomattoman osoituksen taituruudestaan Sakari osoitti improvisoidessaan kuulijoiden aiemmin antamien toiveiden mukaisesti Peltoniemen Hintriikin sukumarssia sekä Kotimaani ompi Suomi -sävellystä. Improvisaatio syntyi todellakin juuri esityshetkellään mitenkään kappaleita valmistelematta. Kuten Sakari itsekin sanoi, onnistuneen improvisaation pohjaksi tarvitaan vankkaa kokemusta ja opintoja sävellyksestä. ”On oltava sävellystekninen ajattelu päässä.”


Taiturimaisen soittajan konsertti päättyi ranskalaisen, vain 29-vuotiaana rintamalla kuolleen urkuri Jehan Alainin sävellykseen Litanies. Se on yksi maailman tunnetuimpia urkusävellyksiä, joukko traagisia rukouksia kiipeilyonnettomuudessa surmansa saaneen siskon puolesta.


Sakari aloitti sellonsoiton jo kolmivuotiaana ja siirtyi opiskelemaan urkuja kahdeksanvuotiaana. Hän soittaa kuitenkin selloa edelleen kamarimuusikkona. ”Urut ovat lähteneet viemään enemmän musiikkiani eteenpäin, ja minun ja urkujen välisessä parisuhteessa on kova intohimo”, Sakari naurahtaa.


Nuori mies on opiskellut rakastamaansa soitinta Kiviniemen sekä ranskalaismestarien ohjaamina. Nykyisin Pétur opettaa urkuja mm. Käpylän musiikkiopistossa Helsingissä sekä mestarikursseilla pääasiassa ulkomailla. Hän konsertoi jonkin verran, silloinkin yleensä ulkomailla. Sakari on debytoinut konsertillaan Pariisin Notre Damessa ja esiintyy ensi vuonna myös New Yorkissa ja Pietarissa. Pétur Sakarin isä Petri Sakari on arvostettu viulisti ja kapellimestari.

 

 

 

   


Tokola   

   Pajala

yhteystiedot

Liitteet